Digital post

Innhold

Privatpersoner - Altinn som meldingsboks

Vestre Toten kommune arbeider aktivt med å digitalisere tjenestene for å gi bedre service og raskere svar på henvendelser. Fra 3. mars 2016 sender vi derfor all post til din digitale postkasse i Altinn. Samtidig mottar du en SMS eller e-post som gir beskjed om at det ligger post fra kommunen i din digitale postkasse.

Kommunen bruker internettportalen Altinn som meldingstjeneste. I praksis vil det si at dokumenter kommunen sender til deg vil ligge samme sted som selvangivelsen og andre offentlige dokumenter. Du kan logge deg inn i Altinn med MinID, BankID (kodebrikke fra nettbanken) Buypass eller Comfides. Alle dokumenter du sender og mottar gjennom Altinn blir liggende i meldingsboksen din. Det er ubegrenset lagringstid.

Digital post/Altinn

For deg som mottar brev fra oss digitalt (via Altinn) vil du nå ha mulighet til å svare oss rett fra mottaksbildet. Når du åpner vår forsendelse i Altinn har systemet fått tilleggsfunksjonen "Svar på denne forsendelsen". Klikker du på nevnte lenke kommer du inn i et skjema hvor du kan skrive ditt svar til Vestre Toten kommune. I denne løsningen kan du også legge ved vedlegg. 

Sensitiv informasjon kan også trygt sendes via løsningen da dette er en forsendelsekanal som oppfyller kravene til slik sikkerhet.

eDialog

Vestre Toten kommune har nå tatt i bruk funksjonen eDialog – en ny mulighet til digital kommunikasjon med kommunen. Kommunen oppfordrer både privatpersoner og bedrifter til å benytte eDialog til å sende dokumenter trygt inn til oss.

Ved å klikke på lenken under kan privatpersoner eller bedrifter henvende seg til kommunen. Du må logge deg inn med MinID.

Ved å benytte eDialog kan man sende opplysninger som har et sensitivt innhold, da dette er en sikker kanal. Du må imidlertid huske å krysse av om henvendelsen har et sensitivt innhold eller ikke. Fyll inn navn, adresse, tittel og tekst og klikk «send». Du kan også legge ved vedlegg om du ønsker.

Lenken til eDialog er stasjonært plassert under SøknadsskjemaerKontakt oss og Politikk og innsyn.

Hva må jeg gjøre?

Vi anbefaler at alle som henvender seg til, eller venter post fra kommunen, logger seg inn i Altinn. Her må du registrere mobilnummer og/eller e-postadressen vi skal bruke for å varsle om at det ligger post i din digitale postkasse.

Vil du ha brevet i posten?

Hvis du leser posten din i Altinn, får du den ikke på annen måte. Hvis du ikke leser posten her i løpet av to døgn, skriver vi ut dokumentene og sender dem via Posten. 

Kan jeg reservere meg?

Privatpersoner har rett til å reservere seg mot digital post. Foreløpig er det nok at du ikke åpner posten din i Altinn. Du kan også reservere deg på www.norge.no, eller ringe 800 30 300 (Direktoratet for forvaltning og IKT) og få all post fra det offentlige på papir.  

Næringsliv - Altinn som meldingsboks

Firmaer har ikke rett til å reservere seg.


Publisert: 13.07.2016 12:18
Sist endret: 13.07.2016 12:19