Barneverntjenesten

Barneverntjenesten i Vestre Toten kommune

Barneverntjenestens hovedoppgave er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner, både i akutte kriser, og ved mer langvarige behov.

Barneverntjenesten i Vestre Toten kommune - Klikk for stort bildeBarneverntjenesten i Vestre Toten kommune Jørn Melnes

Barneverntjenesten skal først og fremst gi hjelp og støtte til foreldre slik at de selv kan gi sine barn god omsorg. I samarbeid med foreldre kan barneverntjenesten iverksette ulike hjelpetiltak i familien. Barneverntjenesten skal samarbeide med andre instanser som skole, barnehage, PPT, helsestasjon m.m., slik at både barn og familien kan få best mulig helhetlig hjelp. 

Dersom du er i behov for å komme i kontakt med barneverntjenesten er du velkommen til å ringe på telefon 476 71 211 fra klokken 08.30-15.00 alle hverdager.

Åpningstid er 09.00-15.00.

  • Besøksadresse:
    Sagvollvegen 1, 2833 Raufoss
  • Organisasjonsnummer for barneverntjenesten: 983 655 408

Ved behov for å snakke med din kontaktperson utover avtalte møtetidspunkter, er du velkommen til å ringe din kontaktperson direkte. Dersom din kontaktperson ikke er tilgjengelig for å svare på din henvendelse, vil du bli kontaktet så raskt som mulig.

Kontaktinformasjon:

Sentralbord: 476 71 211

Randi-Irene Håkenstad, barnevernleder

Marte Bøvre, avdelingsleder for mottak, undersøkelse og tiltak

Veronicha Johnsen, avdelingsleder for veileder og omsorg

Bekymringsmeldinger

Ønsker du å melde bekymring?
Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt. Når du har sagt fra, er det barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp.

Lenker med informasjon:

Hva skjer når barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding?
Barnevernstjenesten skal gjennomgå bekymringsmeldingen din og vurdere om den skal følges opp med en undersøkelse eller om de skal henlegge den. Dette skal de gjøre snarest og innen én uke fra de mottar meldingen.

Hvis den undersøkes, så har barneverntjenesten 3 måneder på seg til å undersøke. Barneverntjenesten vil i løpet av undersøkelsen sjekke ut hvordan forholdene er i familien og om det er behov for hjelpetiltak.

Hjelpetiltak

Barneverntjenesten skal først og fremst gi hjelp og støtte til foreldre slik at de selv kan gi sine barn god omsorg. I samarbeid med foreldre kan barneverntjenesten iverksette ulike hjelpetiltak i familien. Barneverntjenesten skal samarbeide med andre instanser som skole, barnehage, PPT, helsestasjon m.m., slik at både barn og familien kan få best mulig helhetlig hjelp.

Barnevernet skal velge tiltak utfra hva barnet trenger. Noen hjelpetiltak er direkte knyttet til barnet, mens andre retter seg mot foreldre.

De fleste hjelpetiltak er frivillige. Noen tiltak kan Barneverns- og helsenemda pålegge foreldre, som for eksempel barnehageplass eller tilsyn i hjemmet.

Eksempler på veiledningstiltak:
PMT-O, MST, ICD-P, råd og veiledning, COS, Marte Meo, fosterhjem, institusjon, støttekontakt, besøkshjem, barnehage, SFO, familieråd, barne- og familiesenter, startmøter, miljøterapi, ettervern, tuning in to teens.

Les mer her: Bedre tverrfaglig innsats (BTI): Oversikt over tiltak

Barnevernvakt

Hovedoppgaven til barnevernvakten er å bistå familier i krise, og/eller familier som er i behov for rask hjelp av ulike årsaker. Gjøvik interkommunale barnevernvakt ivaretar Vestre Totens barnevernvakt utover ordinær kontortid.

Ta kontakt dersom du selv er utsatt for, eller kjenner til at andre barne og unge utsettes for:

  • Vold eller vitne til vold
  • Seksuelle overgrep
  • Høyt konfliktnivå mellom foreldre
  • Foreldre som ruser seg med alkohol og/eller narkotika
  • Omsorgssvikt
  • Kjønnslemlestelse
  • Tvangsekteskap

Barnevernvakten gir tjenester som:

  • Akutt hjelp til barn og unge i kriser
  • Råd og veiledning
  • Bekymringsmelding til barneverntjenesten

Ettervern for ungdom

Kontakt: Astrid Berglund

Er du 18 år og hatt tiltak fra barneverntjenesten før du fylte 18 år? Da kan du har rett på tiltak fra barneverntjenesten. Etter barnevernloven § 3-6 kan ungdom mellom 18-25 år få tiltak.

Tiltak som er iverksatt før en ungdom har fylt 18 år, skal videreføres eller erstattes av andre tiltak når ungdommen samtykker og har behov for hjelp eller støtte fra barnevernstjenesten til en god overgang til voksenlivet. Tiltak kan iverksettes selv om ungdommen har vært uten tiltak en periode.

Barnevernstjenesten skal følge med på hvordan det går med ungdom som mottar hjelpetiltak etter at de har fylt 18 år. Dersom ungdommen ønsker det, skal barnevernstjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.

Barnevernstjenesten skal utarbeide en plan for tiltakene og oppfølgingen av ungdom som mottar hjelpetiltak etter fylte 18 år. Planen skal beskrive hva som er målet med hjelpetiltakene, innholdet i tiltakene, og hvor lenge tiltakene er ment å vare. Planen skal endres dersom ungdommens behov tilsier det.

Eksempler på etterverntiltak:

  • Rådgivning og veiledning
  • Oppfølging i bolig
  • Hjelp til å følge opp studier og praksis eller annet dagtilbud
  • Hjelp til koordinering av samarbeidsparter som for eksempel NAV, skole,
  • Forlengelse av eksisterende tiltak; for eksempel at du kan fortsette å bo i fosterhjemmet ditt.

Ressurser i familien

Barnverntjenesten i Vestre Toten kommune har fokus på ressurser i familien, og forsøker og finne ressurser i din egen familie som kan hjelpe. 

Dette kan skje ved:

Fosterhjem

I noen tilfeller er det slik at barnverntjenesten er i behov av å plassere barnet i fosterhjem. Ønsker du å bli fosterhjem, så kan du ta kontakt med vårt sentralbord  476 71 211 for mer informasjon.

Vi tilbyr våre fosterhjem veiledning hele veien og en tett oppfølging. Vi har gruppe tilbud med veiledning og tilbyr individuell veiledning.

Se mer informasjon fra Bufdir i videoene under: