Sikker digital postkasse - SDP
Vestre Toten kommune arbeider aktivt med å digitalisere tjenestene for å gi bedre service og raskere svar på henvendelser. Det er enkelt, sikrere og kommunen sparer penger. Vi anmoder derfor om at flest mulig skaffer seg digital postkasse. De som ikke har digital postkasse vil motta brev i Altinn.
Vestre Toten kommune sender ut brev elektronisk til innbyggere og næringsliv. Nesten halvparten foretrekker å lese posten elektronisk.
Å motta post elektronisk innebærer flere fordeler for deg. Du får:
- raskere svar og informasjon fra det offentlige
- varsel på SMS eller e-post når du får brev fra oss - dersom brukeren har aktivert varsling
- tilgang til posten din hvor og når du vil
- samlet og lagret posten din trygt og gratis ett sted
Siden du må logge deg inn for å lese brevene, er du sikker på at ingen andre kan lese posten din. Du risikerer heller ikke at brev blir borte i postgangen. Digital postkasse er den sikreste postgangen som finnes.
Altinn
De som ikke har digital postkasse, vil motta sine brev i Altinn. I praksis vil det si at dokumenter kommunen sender til deg vil ligge samme sted som selvangivelsen og andre offentlige dokumenter. Har du aktivert varsling, vil du motta en SMS eller e-post som gir beskjed om at det ligger post fra kommunen i din digitale postkasse.
Du kan logge deg inn i Altinn med MinID, BankID (kodebrikke fra nettbanken) Buypass eller Comfides. Alle dokumenter du sender og mottar gjennom Altinn blir liggende i meldingsboksen din. Det er ubegrenset lagringstid.
- Logg deg inn i Altinn: https://www.altinn.no/no/ (krever innlogging)
For deg som mottar brev fra oss digitalt (via Altinn) vil du nå ha mulighet til å svare oss rett fra mottaksbildet. Når du åpner vår forsendelse i Altinn har systemet fått tilleggsfunksjonen "Svar på denne forsendelsen". Klikker du på nevnte lenke kommer du inn i et skjema hvor du kan skrive ditt svar til Vestre Toten kommune. I denne løsningen kan du også legge ved vedlegg.
Sensitiv informasjon kan også trygt sendes via løsningen da dette er en forsendelse kanal som oppfyller kravene til slik sikkerhet.
eDialog
Vestre Toten kommune har nå tatt i bruk funksjonen eDialog – en ny mulighet til digital kommunikasjon med kommunen. Kommunen oppfordrer både privatpersoner og bedrifter til å benytte eDialog til å sende dokumenter trygt inn til oss.
Ved å klikke på lenken under kan privatpersoner eller bedrifter henvende seg til kommunen. Du må logge deg inn med MinID.
- Lenke til eDialog (krever innlogging - MinID)
Ved å benytte eDialog kan man sende opplysninger som har et sensitivt innhold, da dette er en sikker kanal. Du må imidlertid huske å krysse av om henvendelsen har et sensitivt innhold eller ikke. Fyll inn navn, adresse, tittel og tekst og klikk «send». Du kan også legge ved vedlegg om du ønsker.
Lenken til eDialog er stasjonært plassert under Søknader og skjemaer, Kontakt oss og Politikk og innsyn.
eSignering
Vestre Toten kommune har tatt i bruk elektronisk signatur (e-signatur). Dette er din personlige, elektroniske signatur som lar deg signere offentlige dokumenter ved hjelp av BankID eller Buypass. Tjenesten er gratis for innbygger.
Hvordan fungerer det?
Du vil motta en signeringsforespørsel fra Posten, med en lenke du må trykke på. Her vil du bli bedt om å logge inn med id-porten. Etter innlogging kan du lese gjennom dokumentet og signere med BankID eller Buypass. Når du har gjort dette, vil kommunen motta signaturen din digitalt. Mer informasjon finner du her: eSignering | eid.difi.no
Dersom du opplever at du ikke får varsler om signeringsoppdrag, kan det hende du må oppdatere kontaktinformasjonen din her: eSignering | eid.difi.no
Elektronisk postkasse
Vestre Toten kommune anbefaler også at du skaffer deg digital postkasse. Du kan velge mellom to; Digipost og eBoks. Begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet og er gratis å opprette og benytte.
Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning om hvordan du velger og oppretter postkasse. Har du digital postkasse, vil du få en varselmelding med lenke til dokumentet som du mottar fra Vestre Toten kommune.
Vil du ha brevet i posten?
- Altinn: Hvis du ikke leser posten din i løpet av to døgn, skriver vi ut dokumentene og sender det via Posten.
- Digital postkasse: Du vil ikke få brevet tilsendt som papirpost.
Kan jeg reservere meg?
Privatpersoner har rett til å reservere seg mot digital post. Foreløpig er det nok at du ikke åpner posten din i Altinn. Du kan også reservere deg på www.norge.no, eller ringe 800 30 300 (Direktoratet for forvaltning og IKT) og få all post fra det offentlige på papir.
Næringsliv - Altinn som meldingsboks
I henhold til regelverket kan ikke offentlige virksomheter, næringslivet og organisasjoner reservere seg mot digital kommunikasjon, slik som innbyggere kan etter eForvaltningsforskriften. I tillegg innebærer endringer i forskrift om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret at fra 1. januar 2018 har alle virksomheter plikt til å melde digital varslingsadresse til Enhetsregisteret.
Hva må jeg gjøre?
Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn og registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse. Kommunen sender beskjed hit når det ligger post i firmaets digitale postkasse. Vanligvis er det daglig leder som er registrert som bruker i Altinn. Hvis andre skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.
Logg deg inn i Altinn: https://www.altinn.no/no/
Slutt på utsending av brev i papirformat
Den digitale leserandelen blant organisasjoner og næringsdrivende er økende. For ytterligere å bidra til en mer effektiv digital kommunikasjon mellom Vestre Toten kommune, næringsdrivende og organisasjoner, sluttet kommunen fra 01.09.2018 å sende brev på papir som også er sendt virksomhetens meldingsboks i Altinn. Kommunen gjør oppmerksom på at denne ordningen gjelder kommunikasjon rettet mot næringsliv og organisasjoner, ikke privatpersoner.
Det vil automatisk forskriftsmessig bli sendt et digitalt påminnelsesvarsel etter én uke dersom dokumentet ikke er lest. Tiltaket vil på en positiv måte underbygge kommunens digitaliseringsarbeid og redusere kostnader i tillegg til miljøgevinsten redusering av papirbruk gir.
Har du problemer med å åpne posten?
Har du problemer med å åpne posten eller lurer på hvordan du skal åpne dokumenter som er mottatt digitalt fra kommunen? Her følger noen tips fra KS SvarUt
KS SvarUt har fått meldinger om at noen mottakere ikke får åpnet posten fra det offentlige. Det gjelder spesielt post som leveres i Digipost og gjerne for de som har iPhone eller iPad og som bruker Digipost-appen. Men samme problem kan også oppstå i e-Boks og på andre mobiltelefoner og nettbrett.
Vårt råd er da å unngå å bruke appen. Bruk heller en vanlig nettleser og gå til www.digipost.no dersom du bruker Digipost eller www.e-boks.no for de som bruker e-Boks.
Har du tilgang til en PC er det ofte den beste løsningen for slik post.
Husk at du alltid må logge inn via ID-porten, ikke med brukernavnet og passordet som du kanskje bruker for å få post fra private avsendere.
Publisert: 03.03.2021 13:17
Sist endret: 23.05.2022 09:46