Beskrivelse
En individuell plan skal sikre at det til enhver tid er noen som har ansvaret for koordinering og oppfølging. Du skal få en koordinator som sørger for samarbeidet mellom tjenestene og fremdrift i planen.
Vi oppfordrer deg som bruker til å delta aktivt i å beskrive dine behov for tjenester og hvilke ønsker og mål du har.
Målgruppe
- Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
- Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret
Lover og retningslinjer
Gjeldende lov - og regelverk
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:
Om søknadsprosessen
Veiledning - Hvordan få utført eller motta tjenesten
Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet.
Søknadsskjema
Søknadsskjema finner man i kommunens skjemapark: Elektroniske søknadsskjema
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Mulighet til å klage
Klageadgangen er forankret i den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Fylkesmannen er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.
Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.
Brosjyre
Publisert: 12.09.2016 10:42
Sist endret: 15.12.2021 18:06