Beskrivelse
Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).
Ved NAV Vestre Toten har alle veilederne i utgangspunktet kompetanse til å gi generell økonomisk rådgivning. I tillegg er det to veiledere som har gjeldsrådgivning som sitt spesialområde.
Kontaktperson
Lover og retningslinjer
Gjeldende lov - og regelverk
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:
Om søknadsprosessen
Veiledning - Hvordan få utført eller motta tjenesten
For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være
- Siste skatteoppgjør
- Saldo på alle konti
- Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
- Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
- Dokumentasjon på eventuell bostøtte
- Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
- Kvittering for betalt husleie og strøm
- Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
- Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
- Utgifter til forsikring
- Opplysninger om innskudd i spareordninger
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.
Brosjyre
Skjema
Annet
Publisert: 13.09.2016 02:07
Sist endret: 13.09.2016 02:07