Hva er et mobilitetsprosjekt i Erasmus+, og hvordan fungerer det hos oss?
Raufoss skole har som mål å fremme positiv identitetsutvikling for alle elever, spesielt for dem med flerkulturell bakgrunn. Vi mener det er avgjørende å behandle temaer som etnisitet og tilhørighet grundig, og å skape arenaer der elevene kan utvikle en trygg identitet i et inkluderende fellesskap. Mange mangler språk for å snakke om kultur og etnisitet, og derfor ønsker vi å utvikle verktøy og metoder som gjør dette mulig.
Et mobilitetsprosjekt i Erasmus+ gir lærere, ansatte og elever mulighet til å delta i internasjonale utvekslinger for læring, opplæring og samarbeid i andre europeiske land. Hensikten er å styrke faglig kompetanse, dele beste praksis og fremme kulturell forståelse på tvers av landegrenser.
Hos oss er mobilitetsprosjektene en viktig del av skolens strategi for kompetanseutvikling. Arbeidet starter med planlegging og utvelgelse av deltakere basert på prosjektets mål og relevans for deres rolle. Deretter følger grundig forberedelse – både praktisk og kulturell – for å sikre at oppholdet blir mest mulig lærerikt. Under mobilitetsoppholdet besøker lærere en skole i et land innenfor EU for å observere undervisning og få et innblikk i hvordan en skole utenfor våre landegrenser jobber.
Når deltakerne kommer tilbake, legger vi stor vekt på å formidle erfaringene. Dette skjer gjennom presentasjoner og arbeidsøkter slik at hele organisasjonen drar nytte av det. Tilbakemeldinger fra hver mobilitet brukes aktivt til å forbedre fremtidige prosjekter og styrke våre internasjonale samarbeid.
Mobilitetsprosjektene bidrar til å skape en mer innovativ og inkluderende læringsarena, samtidig som vi knytter skolen til et bredere europeisk nettverk.
Jobbskygging i Italia høsten 2025
Fire lærere fra Raufoss skole – Anne, Kristine, Marte og Kari – besøkte både barneskolen (6–11 år) og ungdomsskolen (11–14 år) i Ruvo di Puglia.
I løpet av tre dager jobbskygget de på skolene, samtidig som de fikk oppleve italiensk kultur og lære om det italienske skolesystemet. Hver skole hadde rundt 600 elever, fordelt på seks klasser per trinn. Skoledagen varte fra kl. 08.15 til 13.15, og elevene hadde undervisning fra mandag til lørdag.