Individuell plan
En individuell plan er et felles digitalt kommunikasjonsverktøy som beskriver hvordan ulike tjenester skal samarbeide for å gi deg helhetlig og koordinert oppfølging. Planen skal sikre at det alltid er noen som har ansvar for koordinering og oppfølging.
Gjennom planen får du en tydelig oversikt over dine mål, hvilke tiltak som kan bidra til å nå dem, og hvem som har ansvar for oppfølging innen ulike områder. Den gir ikke nye rettigheter, men fungerer som et verktøy for samarbeid mellom deg og tjenesteapparatet og mellom de ulike tjenesteyterne.
Ved tildeling av en individuell plan er det en forutsetning at du eller dine pårørende medvirker aktivt i utarbeidelse. Planen skal også inkludere andre tiltak og tjenester du ha behov for, som for eksempel NAV, barnevern og tilrettelegging i skole og barnehage.
Visma Flyt Samspill
Vestre Toten kommune bruker verktøyet Visma Flyt Samspill for å forenkle og effektivisere samarbeidet rundt individuell plan.
Dette digitale verktøyet fungerer både som en kommunikasjonsplattform og et elektronisk møtested for alle involverte i din individuelle plan.
Flyt Samspill - Logg inn
Søknadsskjema
Under utvikling: Henvisning til koordinerende enhet (utskriftversjon PDF og digitalt)
Samtykke
En individuell plan (IP), kan ikke utarbeides uten ditt samtykke. Dette innebærer at du selv må gi tillatelse til at planen skal lages og følges opp. Det er viktig at du forstår hva en individuell plan innebærer, og hvordan den kan hjelpe deg, før du gir ditt samtykke.
Et samtykke skal alltid være frivillig, informert og tidsavgrenset.
Ungdom over 16 år skal selv samtykke til individuell plan hvis de er i stand til det. Dersom den som får individuell plan ikke har samtykkekompetanse, har nærmeste pårørende rett til å medvirke.
Ett godt samtykkeskjema bør avklare:
- Hvem det gjelder (navn, fødselsdato)
- Hvilke tjenester som kan dele informasjonen (f.eks. skole, PPT, fastlege, NAV).
- Hva slags informasjon som kan deles (helsetilstand, tiltaksplaner, skolefravær).
- Formål med delingen (for å lage og følge opp IP).
- Varlighet (hvor lenge samtykket gjelder).
- Mulighet for å trekke tilbake samtykke når som helst.
Klagemulighet
Disse tjenestene krever ikke enkeltvedtak, men det er likevel adgang til å klage etter pasient- og brukerrettighetsloven kap. 7. Klagen sendes til Koordinering og tildeling i kommunen, som videresender klagen til rette instans. Dersom klagen ikke tas til følge, videresendes klagen til Statsforvalteren i Innlandet.