Helsestasjonen
Barnet trenger foreldrene for å kjenne seg trygg og bli istand til å lære alt det som ligger foran. I samspill med omsorgsgiver lærer barnet hvem det er og hvordan det kan komme i kontakt med andre og forstå andre mennesker. Når barnet føler og opplever seg sett og elsket vil det utvikle seg som et helt menneske.
Skole
Språkplan: AllsidighetEn god språkutvikling bygger på det barna kan av språk når de begynner på skolen. Elevene trenger å utvikle språket slik at de kan mestre eget liv, være aktive medborgere og delta i demokratiet. Et godt språk bidrar til en bærekraftig utvikling for den enkelte elev og samfunnet som helhet
Barnehage
Å arbeide med språkstimulering i barnehagen er avgjørende for barns språkutvikling og fremtidige læring. Gjennom lek, daglige situasjoner og en språkrik hverdag kan vi "bade barna" i språk og skape et miljø hvor de kan utvikle sine språklige ferdigheter på en naturlig og morsom måte. Gjennom leken lærer barna nye ord og begreper, utvikler sin evne til å kommunisere og samarbeide med andre. Når barna leker, er de aktive deltakere i sin egen læringsprosess, noe som gjør språkutviklingen både meningsfull og engasjerende.
Voksenopplæring
Når voksne innvandrere lærer seg språket vårt, kan de bidra mye mer i samfunnet. Da kan de knytte vennskap og få en bedre forståelse av kulturen vår. Hvis de behersker språket, kan de få brukt den kunnskapen de har fra før i utdanning og jobb.
Kultur
Språk utvikles i fellesskap med andre og kulturfeltet egner seg svært godt for at barn, unge og voksne skal finne tilhørighet og opplevelse av mening gjennom aktivitet sammen med andre. Folkebiblioteket bidrar til å skape en lesekultur ved å fremme leseglede, fritidslesing og fellesskap for lesing for barn og unge. Svært gode og varierte muligheter for deltagelse i kunst- og kulturfeltet i vårt lokalmiljø bidrar til gode betingelser for språkutvikling og refleksjon.