Se kommunens språkplan

I Vestre Toten kommune har vi utarbeidet en Språkplan. Den gjelder på tvers av tjenesteområder og er utformet med tanke på at vi skal legge til rette for en best mulig utvikling av språket til barn, unge og voksne. En god språkutvikling krever et godt systematisk arbeid fra tjenestene og den det gjelder. 

Språkplanen for Vestre Toten kommune

Språkplan for Vestre Toten kommune - Klikk for stort bildeSpråkplanen i Vestre Toten kommune. Illustrasjoner av Jørn Melnes

Å utvikle god språkkompetanse (literacy) er et grunnleggende behov for mennesket, en viktig forutsetning for å mestre egne liv, bli aktive medborgere, delta i demokratiske prosesser og å kunne bidra til en bærekraftig utvikling. 

Se Språkplan for Vestre Toten kommune her (PDF, 5 MB)

Vi tenker at Språkplanen er en viktig ramme for å kunne lære å lære og for å lære å være, og at den inneholder viktige verdier og prinsipper for å kunne løse dette doble oppdraget. Systemet for et trygt og godt miljø i barnehagen, på skolen, i voksenopplæringen og på fritiden henger tett sammen med vårt system for god språkutvikling. Barn, unge og voksne må være trygge for å kunne lære, samtidig som læring og utvikling skaper trygghet. 

Vi ønsker å utvikle våre evner til å samhandle på tvers av tjenesteområder, og i denne planen har vi et særskilt fokus på samhandling rundt språkutvikling fra samspill til muntlig kommunikasjon, lesing og skriving. Dette er en betydningsfull plan for vår kommune og et godt grunnlag for innhold i samarbeid mellom barn / foreldre / foresatte og helsestasjon / barnehage / skole / voksenopplæring / bibliotek / kultur og mellom ansatte i kommunen.

Språkplanen sier noe om:

  • Hva vi skal gjøre
  • Hvordan vi skal gjøre det 
  • Hvorfor vi gjør som vi gjør

Språkplanen i tjenesteområdene

Helsestasjonen

Barnet trenger foreldrene for å kjenne seg trygg og bli istand til å lære alt det som ligger foran. I samspill med omsorgsgiver lærer barnet hvem det er og hvordan det kan komme i kontakt med andre og forstå andre mennesker. Når barnet føler og opplever seg sett og elsket vil det utvikle seg som et helt menneske.

Skole 

Et tegnet bilde av jorden som er flankert av masse snakkebobler - Klikk for stort bildeSpråkplan: Allsidighet

En god språkutvikling bygger på det barna kan av språk når de begynner på skolen. Elevene trenger å utvikle språket slik at de kan mestre eget liv, være aktive medborgere og delta i demokratiet. Et godt språk bidrar til en bærekraftig utvikling for den enkelte elev og samfunnet som helhet

Barnehage

Å arbeide med språkstimulering i barnehagen er avgjørende for barns språkutvikling og fremtidige læring. Gjennom lek, daglige situasjoner og en språkrik hverdag kan vi "bade barna" i språk og skape et miljø hvor de kan utvikle sine språklige ferdigheter på en naturlig og morsom måte. Gjennom leken lærer barna nye ord og begreper, utvikler sin evne til å kommunisere og samarbeide med andre. Når barna leker, er de aktive deltakere i sin egen læringsprosess, noe som gjør språkutviklingen både meningsfull og engasjerende. 

Voksenopplæring

Når voksne innvandrere lærer seg språket vårt, kan de bidra mye mer i samfunnet. Da kan de knytte vennskap og få en bedre forståelse av kulturen vår. Hvis de behersker språket, kan de få brukt den kunnskapen de har fra før i utdanning og jobb.

Kultur

Språk utvikles i fellesskap med andre og kulturfeltet egner seg svært godt for at barn, unge og voksne skal finne tilhørighet og opplevelse av mening gjennom aktivitet sammen med andre. Folkebiblioteket bidrar til å skape en lesekultur ved å fremme leseglede, fritidslesing og fellesskap for lesing for barn og unge. Svært gode og varierte muligheter for deltagelse i kunst- og kulturfeltet i vårt lokalmiljø bidrar til gode betingelser for språkutvikling og refleksjon.